En gräns måste gälla från båda håll


Många måste bli bättre på att sätta gränser. Men vad händer om gränsdragningen inte respekteras från andra hållet?

För att en gräns ska vara en gräns krävs det att den är förankrad från båda håll.


Medarbetare skickas till terapeuter eller coacher för att öva på att gå emot invanda mönster och sätta gränser, men upptäcker ibland att organisationen inte är beredd att acceptera satta gränser. Med orden sägs det; ”Bra att du säger ifrån” men i handling klivs gränsen över.

Då är det inte konstigt att medarbetaren misströstar och tappar motivation. Upplever att kontrollen och det egna ansvaret försvinner.

Det står där svart på vitt; ”Dina gränser bryr vi oss inte om”

Har du en medarbetare som försöker säga ”Nej, jag hinner inte nu”. Lyssna extra noga!

Hur kan du möta det nej.et? Hur kan ni tillsammans lösa situationen?


Har du en medarbetare som ber om hjälp? Hur kan ni hjälpas åt att prioritera?


Om vi ska få ner antalet stressade i våra organisationerna måste vi lära oss att sätta gränser – självklart – men vi måste också lära oss att respektera satta gränser.

Då ökar förmågan till kontroll och fokus. Med det kommer bättre prestation. Prestation som håller över tid.


Och du vet väl att de som kämpar med gränsdragning är ambitiösa och hjälpsamma medarbetare?


Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Inga taggar än.
Följ oss
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon