top of page

Jag är för snäll....


Jag är nog för snäll, säger en chef eller klient.


Men vad innebär det? Att de ska sluta bry sig om andra? Sluta ställa upp? Här brukar motståndet komma för en sådan person vill de inte bli. Problemet handlar snarare om att snällheten har används gränslöst och inte inbegripit att vara självsnäll. Det handlar om att vara andra till lags och inte ställa till besvär. Ge upp en del av sig själv.

Jag tror det är viktigt att fundera över ordets betydelse. Att vara snäll betyder verkligen inte att vara dum eller naiv. Det går att vara snäll och smart på samma gång. Det är kanske t om är en förutsättning? Jag menar inte att vi ska ha en baktanke med snällheten utan snarare fundera på om det behövs sättas gränser och inkludera självsnällhet. Inte se ett motsatsförhållande mellan snällhet och gränsdragning, ansvarstagande och tydlighet.


Kan vi inte slå fast att snällhet är en fin egenskap även på våra arbetsplatser?

Det finns forskning av bland annat Standfordpsykologen Emma Seppäla som visar på att snällhet, tillit och respekt i organisation minskar stress och ökar välbefinnandet vilket leder till ökad produktivitet.

Så visst är det smart att vara snäll! Det leder till bättre relationer. Högre produktivitet. Och kan påverka världen till det bättre.



Senaste inlägg
Arkiv
Sök efter taggar
Inga taggar än.
Följ oss
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
bottom of page